Spårvagnsstäderna har lämnat remiss på Transportinfrastrukturkommitténs betänkande. Kommittén föreslår att: ”Planeringen av spårväg och tunnelbana ska kunna ske enbart genom detaljplaneläggning enligt PBL. Det ska vara möjligt, men inte längre obligatoriskt, att tillämpa banlagen.”
Spårvagnsstäderna stöder till fullo kommitténs förslag och vill understryka att denna förändring är av yttersta vikt för den fortsatta utbyggnaden av spårväg i Sverige. Förslaget borde dock korrigeras för en smidigare process. Läs mer i bifogad fil.
Spårvagnsstäderna arbetar för att det ska bli lättare att bygga spårvägar. Organisationen förmedlar kunskap och främjar samarbete om spårvägsprojekt.
Medlemmar är kommuner, trafikhuvudmän, företag och intresseorganisationer. Spårvagnsstäderna vill underlätta finansieringen och förenkla regelverket för att bygga och driva spårväg.
Spårvagnar är miljövänliga och effektiva. De är bekväma för resenären och skapar attraktiva städer.
Spårvagnsstäderna arbetar för att det ska bli lättare att bygga spårvägar. Organisationen förmedlar kunskap och främjar samarbete om spårvägsprojekt. Medlemmar är kommuner och regionala kollektivtrafikmyndigheter. Föreningen välkomnar även företag och intresseorganisationer som associerade medlemmar. Spårvagnsstäderna vill underlätta finansieringen och förenkla regelverket för att bygga och driva spårväg. Spårvagnar är miljövänliga och effektiva. De är bekväma för resenären och skapar attraktiva städer.