2019-10-09 12:59Nyheter

Välkommen till en eftermiddag i autonomins tecken 14/11

Siemens självkörande spårvagn med en visualisering av människa i gatumiljöi Potsdam.Siemens självkörande spårvagn under test i Potsdam. Bild: Siemens

Det sker mycket på teknikfronten i transportsektorn och det finns gott om visioner att tekniken ska hjälpa oss få till en hållbar transportsektor. Men vad sker egentligen på den tekniska fronten när det gäller spårvägar? Och vilka utmaningar väntar kollektivtrafiken framöver? Och hur behöver vi planera vår kollektivtrafik för att dra maximal nytta av de tekniska framstegen?
 
Under en eftermiddag tar vi avstamp i tekniken med självkörande spårvagnar och breddar sedan perspektiven mot stadsplanering och mänsklig interaktion. Välkommen till Spårvagnsstädernas höstseminarium i Jönköping!

Med avstamp i tre olika discipliner närmar vi oss ämnet från olika håll, och även om utgångspunkten är spårväg kommer vi att tillämpa ett brett perspektiv på frågan. Du kommer att lämna seminariet med många olika perspektiv av autonom kollektivtrafik belysta och kanske också med fler frågor än svar. Tanken med seminariet är både att lyfta fram vilka möjligheter som finns, men också fallgropar och hur tillgängligheten i kollektivtrafiken ska bevaras.

Till seminariet har vi bjudit in tre olika framstående experter i sina fält som kommer dela med sig av sina angreppsvinklar på autonom kapacitetsstark kollektivtrafik. Följande programunkter och personer är inbokade för seminariet:

Hur påverkar den självkörande spårvagnen och andra autonoma fordon vår stadsplanering? Anna Pernestål - Chef och senior forskare på Integrated Research Lab (ITRL) på KTH belyser de aspekter som vi måste hantera om och när självkörande kollektivtrafik introduceras i våra städer. Blir det mer trafik, och hur påverkas tillgängligheten i trafiken? 

Hur länge dröjer den självkörande spårvagnen? Tobias Koch - Försäljningschef för Light Rail Vehicles på Siemens Mobility berättar om de experiment som Siemens gör i Potsdam utanför Berlin, där självkörande vagnar testas i trafik och depå för att ta reda på vilka tekniska utmaningar som finns för att implementera självkörande vagnar. Föredraget hålls på engelska. 

Hur kommer vi att vinna över framtidens kunder? Torbjörn Eriksson - Analytiker på Urbanet Analys ger exempel på en tänkbar utveckling av samspelet mellan autonoma fordon och de större trafiksystemen (t ex spårvagn) vi kan förvänta oss i större och s.k. medelstora städer. Han kommer även lyfta upp behovet av att fördjupa kunskapen om sällankunderna och deras krav/behov - vilket är nödvändigt för att säkerställa att vi riktar in våra investeringar på framtidens kunder (dagens har vi redan). Eriksson kommer också diskutera behovet av att koncentrera trafiken till färre men snabba linjer där hastighet och frekvens är avgörande faktorer för framgång. 

Seminariet inleds med lunch 12.00, och avslutas 16.45. Det äger rum på Kulturhuset på Tändsticksområdet i Jönköping (Svavelsticksgränd). Deltagande är kostnadsfritt men vi tillämpar no show-avgift på 750 kr om du inte avanmäler dig vid förhinder senast två dagar innan seminariet. 

Passa på att ta chansen att lära dig mer och mingla med dina kollegor i branschen. Antalet platser är begränsat och sista anmälningsdag är 12:e november!

Anmäl dig genom att klicka här!

Välkommen!



Om Spårvagnsstäderna

Spårvagnsstäderna arbetar för att det ska bli lättare att bygga spårvägar. Organisationen förmedlar kunskap och främjar samarbete om spårvägsprojekt. Medlemmar är kommuner och regionala kollektivtrafikmyndigheter. Föreningen välkomnar även företag och intresseorganisationer som associerade medlemmar. Spårvagnsstäderna vill underlätta finansieringen och förenkla regelverket för att bygga och driva spårväg. Spårvagnar är miljövänliga och effektiva. De är bekväma för resenären och skapar attraktiva städer.


Kontaktpersoner

Hans Cruse
Kanslichef
Hans Cruse